Friday, December 23, 2011

Mari Belajar Bhs Swak : Episod 1

1. Ingga

Cara sebutan : Ing-ga
Maksud : Menyampah

Contoh 1 : Apa ta kau ya? Ingga ku ngan kau eh!
Translation : Ko pehal? Aku menyampah la kat kau!

Contoh 2 : Ko tok mala jak molah ku Ingga ngan kau
Translation : Ko ni asyik wat aku menyampah je kat kau

2. Bicu

Cara sebutan : Bi-cu
Maksud : Gincu

Contoh 1 : Nang mirah jak bicu empuan ya
Translation : Merahnya gincu pompuan tu

Contoh 2 : Ney tuju bicu kalas ku tok?
Translation : Katna lak gincu pink aku nih?

3. Anok

Cara sebutan : A-no'
Maksud : Mengata / Marah

Contoh 1 : Ko ya mala nak nganok (+imbuhan 'ng-') orang jak2
Translation : Ko ni asyik nak mengata orang je

Contoh 2 : Coba ko anok empuan ya lok. Trok da jak prange nya
Translation : Cer ko marah pompuan tu sat. Terok tol prangai dia

4. Ngamok / Ngereco

Cara Sebutan : Nga-mok / Nge-re-co
Maksud : Mberontak / Menggila

Contoh 1 : Kenak ngan kau tok tiba2 jak ngamok sik tentu pasal?
Translation : Ko ni pehal tba2 je nak mberontak tak tentu pasal?

Contoh 2 : Boh ko nak ngereco dolok. Dengar lok pa nak dipadah ku tok
Translation : Ko janganlah nak menggila dulu. Dengar la dulu pe aku nak cakap ni

5. Mengambo / Mengarey

Cara Sebutan : Me-ngam-bo / Me-nga-rey
Maksud : Berselerak / Merata-rata

Contoh 1 : Mengambo na jwak barang tas meja ku tok. Malas na jwak ku nak ngemas eh!
Translation : Berseleraknya barang kat atas meja aku ni. Malas tol aku nak kemas kan!

Contoh 2 : Mengarey jak uras kat umah ko eh. Ceridak li jak ko tok
Translation : Sampah merata-rata je kat rumah kau. Pengotol betol ko ni

Gud Luck! <3

1 comment:

  1. saya bercita2 untuk belajar bahasa Belanda suatu hari nanti.

    ReplyDelete